ارائه خدمات بیمه‌ای متنوع و با کیفیت به اشخاص حقیقی و حقوقی

جستجو

تصویب شرایط بیمه «مسئولیت مدنی حرفه‌ای کارفرما در قبال کارکنان»

شورای‌ عالی بیمه در اجرای ماده 17 قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری، در جلسه مورخ 03/11/1391 «شرایط عمومی بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای کارفرما در قبال کارکنان» را تحت عنوان آیین‌نامه 80 مشتمل بر 27 ماده و 4 تبصره تصویب کرد.
به گزارش بینا، طبق این آیین‌نامه افرادی که در ازای انجام کار موضوع بیمه از بیمه‌گذار حق‌العمل اعم از حقوق و مزد، سهم سود و یا سایر مزایا دریافت می‌نمایند و یا مشخصات آنها در شرایط خصوصی بیمه‌نامه درج شده است،‌ کارکنان آن محسوب میشوند و در صورتی‌که بیمه‌گذار شخص حقوقی باشد، اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت نیز می‌توانند جزء کارکنان تحت پوشش بیمه‌نامه ‌باشند.
حادثه موضوع بیمه‌نامه رویدادی است که حین و به مناسبت انجام کار موضوع بیمه و در مدت اعتبار بیمه‌نامه اتفاق افتد و منجر به صدمه جسمی، نقص‌عضو، ازکارافتادگی یا فوت کارکنان شود و بیمه‌گذار مسئول جبران خسارت یا پرداخت غرامت ناشی از آن شناخته شود.

پوشش‌های اصلی این بیمه شامل موارد ذیل خواهد بود:
1-غرامت فوت، صدمه جسمی و نقص عضو دائم اعم از کلی و جزئی برای هر نفر در هر حادثه موضوع بیمه حداکثر به میزان مندرج در شرایط خصوصی بیمه‌نامه.
2-هزینه‌های پزشکی برای هر نفر در هر حادثه موضوع بیمه پس از تایید پزشک معتمد و حداکثر به میزان مندرج در شرایط خصوصی بیمه‌نامه.

همچنین خسارت‌های زیر خارج از تعهد بیمه‌گر است:
1- امراضی که شخص در اثر فعالیت عادی و به مرور زمان به آن دچار شده باشد مگر در مواردی که بنا به رای مراجع ذی‌صلاح بیمه‌گذار مسئول شناخته شده باشد.
2- خسارت‌های ناشی از حوادث وسایل نقلیه موتوری.
3- خسارت‌های مستقیم و یا غیر مستقیم ناشی از تشعشعات رادیواکتیو.
4- حوادث ناشی از جنگ، اعتصاب، شورش، اغتشاش، بلوا و تعطیلی کار.
در صورت فسخ قرارداد بیمه از طرف بیمه‌گر، باید حق بیمه مدتی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه‌گذار برگشت داده شود. در صورت فسخ بیمه‌نامه از طرف بیمه‌گذار حق بیمه مدت بیمه بر اساس تعرفه کوتاه مدت به شرح ذیل محاسبه و بقیه آن مسترد خواهد شد.
این گزارش می‌افزاید: تعهدات بیمه‌گر منحصر به مسئولیت بیمه‌گذار برای حوادثی است که در مدت اعتبار بیمه‌نامه رخ دهد و ادعای خسارت حداکثر ظرف دو سال پس از انقضای بیمه‌نامه به بیمه‌گر اعلام شود. هرگونه اقدام بیمه‌گذار یا کارکنان وی به منظور مطالبه خسارت قاطع مرور زمان خواهد بود.